reklama

Schiele nakreslil portrét manželky deň pred jej smrťou r. 1918. Zomrel 3 dni po nej

Rakúsky umelec Schiele nakreslil portrét svojej manželky, chorej na španielsku chrípku, niekoľko hodín pred jej smrťou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)
Na kresbe od Egona Schieleho je jeho manželka Edith. Nakreslil ju večer 27. októbra 1918, keď bola už asi týždeň chorá na tzv. španielsku chrípku a ležala v horúčke. Zomrela na druhý deň o 8. hodine ráno. Bola v šiestom mesiaci tehotenstva.
Na kresbe od Egona Schieleho je jeho manželka Edith. Nakreslil ju večer 27. októbra 1918, keď bola už asi týždeň chorá na tzv. španielsku chrípku a ležala v horúčke. Zomrela na druhý deň o 8. hodine ráno. Bola v šiestom mesiaci tehotenstva. 
Krátko pred smrťou Edith Schieleová, ktorá mala španielsku chrípku a ťažko sa jej hovorilo, na kus papiera zle čitateľným písmom napísala manželovi posledné slová: "Ich (...) Dich unendlich liebe und liebe Dich immer mehr grenzenlos und masslos."
Krátko pred smrťou Edith Schieleová, ktorá mala španielsku chrípku a ťažko sa jej hovorilo, na kus papiera zle čitateľným písmom napísala manželovi posledné slová: "Ich (...) Dich unendlich liebe und liebe Dich immer mehr grenzenlos und masslos." 

Schiele nakreslil 27. októbra posledný portrét manželky, ona mu napísala vyznanie
Na sklonku 1. svetovej vojny, niekedy v druhej polovici októbra 1918, Edith Schieleová, rod. Harmsová, manželka rakúskeho maliara Egona Schieleho, ktorá bola v šiestom mesiaci tehotenstva, ochorela na tzv. španielsku chrípku. Večer 27. októbra 1918 umelec ešte nakreslil jej portrét, po čom na malý papier zle čitateľným písmom napísala: "Ich (...) Dich unendlich liebe und liebe Dich immer mehr grenzenlos und masslos." Ležala v horúčke, ťažko sa jej dýchalo a nemohla hovoriť. Zomrela na druhý deň o 8. hodine ráno. Egon Schiele podľahol španielskej chrípke tri dni po nej, 31. októbra 1918.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Egon Schiele: Sediaca žena s pokrčenými kolenami, 1917. Národní galerie v Prahe, vlastník obrazu, píše, že umelcovi bola modelkou jeho manželka Edith. Jane Kalllirová, americká znalkyňa diela rakúskeho expresionistu, tvrdí, že tento obraz patrí k tým dielam Egona Schieleho, u ktorých sa nedá presne určiť, ktorá zo sestier mu pózovala, Adele, či Edith.
Egon Schiele: Sediaca žena s pokrčenými kolenami, 1917. Národní galerie v Prahe, vlastník obrazu, píše, že umelcovi bola modelkou jeho manželka Edith. Jane Kalllirová, americká znalkyňa diela rakúskeho expresionistu, tvrdí, že tento obraz patrí k tým dielam Egona Schieleho, u ktorých sa nedá presne určiť, ktorá zo sestier mu pózovala, Adele, či Edith. 

Kto je Schieleho Sediaca žena s pokrčenými kolenami? Jeho manželka, či jej sestra?
Maliar expresionistických aktov a poloaktov Egon Schiele a Edith Harmsová sa vzali r. 1915. Mladá manželka však začala postupne namietať proti tomu, aby boli v manželovom ateliéri cudzie obnažené ženy, na ktoré žiarlila. Ona sama mu nechcela pózovať príliš obnažená, preto mu stále častejšie modelku robila jej nevydatá sestra Adele. Podľa Jane Kallirovej, americkej kunsthistoričky, znalkyne života a diela Egona Schieleho, však nie je na jeho maľbách a kresbách vždy jasné, ktorá zo sestier mu pózovala. Ako sestry mali v tvári podobné črty a hoci Adele mala tmavé vlasy a Edith plavé, Schiele ich obom často maľoval dočervena.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Egon Schiele: Žena v zelených pančuchách, 1917. Kunsthistorička Jane Kallirová modelku jednoznačne identifikovala ako Adele Harmsovú, sestru Edith Schieleovej.
Egon Schiele: Žena v zelených pančuchách, 1917. Kunsthistorička Jane Kallirová modelku jednoznačne identifikovala ako Adele Harmsovú, sestru Edith Schieleovej. 

Schiele: Erotické dielo nie je pornografické, ak má umelecký zmysel
Egon Schiele tvrdil, že jeho erotické kresby neboli v jeho dobe pochopené. Podľa neho žiadne erotické dielo nie je pornografické, či morálne skazené, ak má umelecký zmysel. Pornografiou sa stáva vtedy, ak ju tak vníma morálne skazený človek. Egon Schiele tiež vyhlásil, že dielami nechcel šokovať, no hnala ho potreba „vyháňať duchov“ jeho vlastných neodbytných túžob: „Maľoval som takých duchov, ale vôbec nie pre potešenie. Z nutnosti." 

Zdroje
J. Kallir: Egon Schiele, 2003
E. Schiele: Sedící žena s pokrčenými koleny
Die Egon Schiele Datenbank der Autografen
Egon Schiele: Women, 2011

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu