Poézia ženskosti a materstva v obrazoch ruskej maliarky Zinaidy Serebriakovovej, nar. 1884

Autor: Roman Kebísek | 17.6.2018 o 6:25 | (upravené 17.6.2018 o 11:37) Karma článku: 6,46 | Prečítané:  2326x

Ruska Zinaida Serebriakovová mala 4 deti, pekný domov a ako umelkyňu ju cenili. Až prišiel prevrat r. 1917. Jej muž následne zomrel, ich dom vypálili a s dvoma deťmi sa postupne usadila vo Francúzsku. Dve deti z Ruska nepustili.

Bezprostrednosť a krása bežnej ženskej situácie

Zinaida Serebriakovová sa v Rusku stala známou maliarkou takmer zo dňa na deň. V roku 1910, ako 26-ročná, poslala na výstavu v Petrohrade svoj obraz s názvom Pred toaletou z r. 1909. Dielo si svojou bezprostrednosťou, optimizmom a krásou bežnej situácie okamžite podmanilo vtedajšie umelecké prostredie a hneď ho odkúpila svetoznáma Tretiakovská galéria v Moskve.

 

Prirodzene krásne ženské telo, bez prikrášľovania

V r. 1913 namaľovala obraz s názvom Parný kúpeľ. Výtvarná kritika oceňovala, že Zinaida Serebriakovová dokázala dielom vyjadriť prirodzenú ženskosť, ktorá nepotrebuje prikrášľovanie, podáva ženu, ktorej gracióznosť a zároveň nežnosť vyplýva z jej podstaty. Parný kúpeľ, druh ruskej sauny (Rusi mu hovoria „baňa“) je v Rusku odnepamäti veľmi obľúbený. Kvôli hygiene, relaxu, aj ako liečebnú kúru ho využívalo aj roľnícke obyvateľstvo – muži aj ženy.

 

Skutočné teplo detstva, bez sentimentality

Zinaide Serebriakovovej sa darilo nielen v umeleckom, ale aj v súkromnom živote – žila v šťastnom manželstve a rodine – vydala sa ako 21-ročná, ako 29-ročná mala už 4 deti. Bývali na dvoch miestach - na rodinnom statku v Neskučnom pri Charkove a v Petrohrade.  Šťastie a pohodu bežného života v domácnosti so štyrmi deťmi vnášala aj do svojej tvorby. V r. 1914 namaľovala obraz Obed so svojimi 3 deťmi pri stole (štvrté, najmladšie malo rok). Dielo vyjadruje skutočný, nie vyumelkovaný pocit domova, detskú spontánnosť bez sentimentality. Detstvo, to je podľa Zinaidy Serebriakovovej hlavne láska k deťom a starostlivosť o ne.

 

Prišla komunistická revolúcia r. 1917 a koniec Zinaidinho rozprávkového života

V r. 1917 vypukla v Rusku komunistická revolúcia vedená exulantom Leninom (Vladimirom Uľjanovom), ktorá obrátila krajinu naruby, a Zinaidin takmer rozprávkový život sa rozsypal. Udalosti priniesli občiansku vojnu, zákony prestali platiť. Majetok Serebriakovovej rodiny v Neskučnom vyrabovali a vypálili sedliaci. Jej umelecká činnosť stratila v dobe chaosu praktický význam, do toho jej v roku 1919 zomrel muž na týfus. Zostali jej deti a matka - začali hladovať. Práve v r. 1919 namaľovala Zinaida Serebriakovová obraz Domček z karát, na ktorom sú jej štyri osirelé deti. Stavba vytvorená z kariet je vo svojej podstate veľmi nestabilná. Maľba je symbolom toho, ako môže človek za krátky čas prísť o šťastný život a padnúť do série nešťastí. Zároveň to bola akoby predzvesť nešťastného rozdelenia rodiny, ktoré prišlo o niekoľko rokov.

 

V r.  1924 odišla do Paríža, kde chcela zarobiť peniaze pre početnú rodinu

Zinaida Serebriakovová nemohla v Rusku dostatočne uživiť rodinu, nová doba nepriala jej umeleckému štýlu - do popredia sa dostávajúce agitátorské a plagátové umenie jej bolo cudzie. V roku 1924 odišla do Paríža, kde chcela ako maliarka zarobiť nejaké peniaze pre rodinu. O štyri deti, dvoch chlapcov a dve dievčatá, sa v Rusku zatiaľ starala jej mama. Najstaršie dieťa malo 18 rokov, najmladšie 11. Zinaidina pravnučka Anastasia Nikolajevová pred niekoľkými rokmi k tomu pre ruský print povedala:

Keď odchádzala r. 1924 do Francúzska, nemyslela si, že odchádza navždy. Počítala s tým, že tam pobudne len nejaký čas, aby aspoň ako-tak zarobila nejaké peniaze. Keď totiž ovdovela, musela živiť rodinu – matku a štyri deti. Mohla len kresliť, ale boli to roky hladu a jej maľovanie nikto nepotreboval. O to viac, že sa nezačala prispôsobovať žiadnym módnym tendenciám tej doby. Jedinou možnosťou ako si zarábať boli portréty na objednávku, ale ľudia, od ktorých mohla takéto objednávky dostávať, odišli z krajiny.

(Когда в 1924 году она уезжала во Францию, она не думала, что уезжает навсегда. Она рассчитывала пробыть там какое-то недолгое время, чтобы хоть как-то подзаработать денег. После того, как она овдовела, ей надо было кормить семью — мать и четверых детей. Она могла только рисовать, а это были голодные годы, и ее живопись была никому не нужна. Тем более, что она не стала подстраиваться ни под какие модные тенденции того времени. Единственной возможностью заработать, были заказные портреты, а люди, которые могли сделать эти заказы, уже уехали из страны.)

 

Dve deti napokon išli do Francúzska, dve zostali v Rusku

Zinaide Serebriakovovej sa za hranicami finančne nedarilo tak, ako by naozaj potrebovala, mimo Ruska sa však žilo predsa len lepšie. Žiadala ruské úrady, aby jej deti mohli prísť za ňou. Najskôr povolili dvom. Dúfala, že povolia aj ďalším, no nestalo sa tak. Ďalšie dve deti museli zostať v Rusku, kde si ako dospelé usporiadali vlastný život. Zinaidin brat Aleksandr Benua (volal ju Zina), ktorý tiež odišiel do Francúzska, vo svojich spomienkach napísal: „Zina sa bezvýsledne z Paríža najrôznejším spôsobom usilovala, aby sem dostala svoju matku a dve zostávajúce deti, ktoré boli s ňou. Sovietska vláda jej to z úplne nevysvetliteľných príčin odmietla“ (Напрасно Зина предпринимала из Парижа всякие меры, чтобы вывести сюда свою мать и двух оставшихся с нею детей. Советская власть, по совершенно необъяснимым причинам, отказывала ей в этом.). Deti, ktoré zostali v Rusku, sa s matkou stretli až v 60-tych rokoch – krátko potom Zinaida Serebriakovová zomrela.

 

Autoportréty Zinaidy Serebriakovovej

Osobitý výtvarný štýl zostal Zinaide Serebriakovovej po celý život - aj po rodinných nešťastiach a strate domova maľovala obrazy, ktoré v ľuďoch vyvolávajú pocit dobra. Svedčia o tom napríklad aj jej autoportréty. Tieto sú od jej 37-ich do 46-ich rokov:

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?