Kto je dievča na obraze rokokového maliara Francoisa Bouchera, odhalil Giacomo Casanova

Autor: Roman Kebísek | 3.6.2017 o 11:43 | (upravené 3.6.2017 o 11:50) Karma článku: 10,67 | Prečítané:  5461x

Aj vďaka frivolnému rokoku vznikla moderná umelecká kritika. Jednou z jej zakladajúcich osobností bol Denis Diderot, ostrý kritik hlavného predstaviteľa francúzskej rokokovej maľby Francoisa Bouchera.

V galérii Wallraf-Richartz-Museum v Kolíne nad Rýnom sa nachádza aj maľba od francúzskeho maliara Francoisa Bouchera Odpočívajúce dievča z r. 1751. Podľa informácií galérie je na obraze 14-ročná dcéra írskeho prisťahovalca Marie-Louise O'Murphy, ktorá sa stala favoritkou kráľa Ľudovíta XV. Meno modelky sa stalo známe údajne vďaka talianskemu spisovateľovi a zvodcovi Giacomovi Casanovovi (1725-98), ktorého zaujala ešte skôr ako francúzskeho monarchu. Casanova vo svojich pamätiach, ktoré sú významným svedectvom doby, ale v ktorých je aj veľa úmyselných či neúmyselných nepresností, píše:

Jedného dňa som bol s priateľom Patuom na výročnom trhu v Saint Laurente a jemu prišlo na um večerať s flámskou herečkou O'Morphiovou. Pozval ma, aby som išiel s nimi. Dievča ma nepriťahovalo, ale čo človek neurobí kvôli priateľovi? Nuž privolil som. Keď sme sa s krásavicou navečerali, Patuovi sa zažiadalo venovať noc príjemnej zábave, a pretože som ho nechcel opustiť, požiadal som o pohovku, aby som na nej mravopočestne prežil noc. Morphiová mala sestru, malé, asi trinásťročné ufúľanča, ktoré mi povedalo, že mi prepustí svoju posteľ, keď mu dám toliarik. Súhlasil som a dievčatko ma zaviedlo do komôrky, kde som zazrel slamník na štyroch doskách.

„Tomuto vravíš posteľ, dieťa moje?“

„Nemám inú, pane.“

„Nechcem ju a ty nedostaneš toliarik.“

„Vy ste sa chceli vyzliecť?“

„Samozrejme.“

„Čo vám to prišlo na um? My vôbec nemáme prestieradlá.“

„Ty teda spávaš oblečená?“

„Ó nie!“

„Nuž, ľahni si tak ako inokedy a ja ti ten toliarik dám.“

„Prečo?“

„Chcem ťa tak vidieť.“

„Nič mi nespravíte?“

„Celkom nič!“

Líha si na biedny slamník a prikrýva sa starou záclonou. Ako tam tak leží, už nemyslím na jej handry, vidím iba dokonalú krásu.

(...)

Zatúžil som po obraze tohto krásneho dievčenského tela a akýsi nemecký maliar mi ho nádherne namaľoval za šesť louisov. Poloha, v ktorej dievča zobrazil, bola očarujúca. Ležala na bruchu, ramená a poprsie mala na vankúši, ale hlavu mala obrátenú tak, akoby vlastne ležala na chrbte. (preklad Vladimír Žabkay)

 

Posun ženského aktu v rokoku

Boucherovo Odpočívajúce dievča patrí do obdobia, keď ženský akt začal prekračovať svoj dovtedajší kánon – obnaženú ženu už nepredstavovali len ako mytologickú postavu – akt sa posúval viac k civilnosti, hoci podľa mnohých až k frivolnosti. Práve v období rokoka, v 2. polovici 18. storočia, začala vo Francúzsku vznikať moderná umelecká kritika. Jej protagonistom bol predovšetkým spisovateľ a mysliteľ, predstaviteľ meštiackej kultúry, ktorá sa tlačila na miesto šľachtickej, Denis Diderot (niečo o ňom aj - tu). Hlavným objektom jeho útokov bol práve Francois Boucher a jeho tvorba. V roku 1765 Diderot v jednej zo svojich hodnotiacich štúdií o Boucherovi napísal (preložila Helena Turcerová-Devečková):

Neviem, čo povedať o tomto človeku. Úpadok vkusu, maľovania, kompozície, charakterov, výrazu a kresby prichádza krok za krokom za skazenosťou mravov. Čo chcete, aby tento umelec hodil na plátno? Čo má v obrazotvornosti, ba čo môže mať v obrazotvornosti človek, ktorý trávi svoj život s prostitútkami najhoršej povesti?

 

Kto bola Marie-Louise O'Murphy

Otec Marie-Louise O'Murphy pochádzal z Írska. Krátko potom, ako Francois Boucher, obľúbený maliar kráľovského dvora, namaľoval jej obraz, Marie-Louise O'Murphy sa stala jednou z favoritiek kráľa Ľudovíta XV. Vo svojich 17-ich rokoch s ním mala nezákonnú dcéru. Potom sa niekoľkokrát vydala. V období Francúzskej revolúcie sa dostala nakrátko do väzenia. Dožila sa 77 rokov.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Smer opäť prevalcuje župy a opozícia je v pohode

V jednom sa Josif Vissarionovič Džugašvili nemýlil: kádre rozhodujú o všetkom.


Už ste čítali?