Milochovský: Cudzinec? Nech, hlavné je dodržiavať zákony (1678)

Autor: Roman Kebísek | 28.1.2014 o 20:06 | (upravené 27.12.2016 o 7:48) Karma článku: 9,68 | Prečítané:  1522x

Evanjelický exulant Ján Milochovský vydal v Drážďanoch r. 1678 pod názvom Ozdoba vrchnosti svetské pozoruhodný ´politologický´ spis o správnom spravovaní verejných vecí. V diele sa venuje aj otázke miesta cudzincov v spoločnosti.

Zač. 17. storočia boli Slováci väčšinou evanjelici, postupne ich rekatolizovali
Učenie nemeckého reformátora Martina Luthera prenikalo od svojich začiatkov r. 1517 medzi Slovákov veľmi rýchlo, tí boli však hlavne v druhej polovici 17. storočia v dôsledku politiky vládnucich Habsburgovcov rekatolizovaní. Súčasný biskup nitrianskej diecézy a cirkevný historik na rímskokatolíckej bohosloveckej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave Viliam Judák o tom píše: „Kým koncom 16. a začiatkom 17. storočia bolo Slovensko takmer úplne protestantské, v rokoch 1673-4 sa na území spravovanom Habsburgovcami takmer všade prestali slúžiť verejné evanjelické služby Božie."

Najväčšie prenasledovanie evanjelikov bolo v rokoch 1673-4
Najväčšie prenasledovanie protestantov v Uhorsku prišlo v rokoch 1673-4. 5. septembra 1673 predvolali na mimoriadny súd do Bratislavy vedený hlavou uhorských katolíkov, arcibiskupom Jurajom Selepčénim asi 40 evanjelických kňazov (medzi nimi bol aj brezniansky farár Ján Milochovský), ktorých obžalovali z údajnej rebélie proti kráľovi, čo oni odmietali ako vykonštruované obvinenie s cieľom zlikvidovať protestantizmus v krajine. Napokon ich úrady poslali do exilu alebo im zakázali duchovnú činnosť vo vlasti. Mimoriadny súd následne (5. marca 1674) predvolal do Bratislavy pre analogické obvinenie aj ostatných protestantských kňazov a učiteľov (evanjelických aj kalvínskych) - dostavilo sa vyše tristo. Väčšina súhlasila s odchodom do exilu, ale niekoľkí nie - tých poslali na galeje do Talianska. Medzi nimi bol napr. aj Ján Simonides (niečo o ňom - tu).

Milochovský: Jedno, kto spravuje veci, cudzinec či domáci, hlavne nech je čestný
Ján Milochovský
videl život exulantov na vlastné oči a pocítil ho na vlastnej koži. Zrejme aj to malo vplyv na pasáž o mieste cudzincov v spoločnosti v jeho diele s plným názvom Ornamentum magistratus politici - Ozdoba vrchnosti svetské, aneb kterými cnostmi kresťanská vrchnost má ozdobena a okrášlena býti. Podľa Milochovského nie je pri spravovaní vecí dôležité, či ich vykonáva domorodec alebo cudzinec, no musí to byť predovšetkým čestný a užitočný človek:

V mnohých místech to se spatrovalo, že cizozemci s vetší verností a pilností obec rídili, nežli nekterí domáci mešťané (...) Povedá se v prísloví, že cizí kočka, která dobre myši loví, byť by i z ostrovu Cypru byla, hospodári jest užitečnejší, nežli všickni v jeho dome splození potkanové (...).

.

Milochovský hovorí o ´dvoch národoch´ - dobrých a zlých ľuďoch
Nedeliť ľudí podľa toho, či sú domáci alebo cudzinci, vyúsťuje aj do Milochovského rozdeľovania spoločnosti v podstate iba na ´dva národy´ - statočných a zlých:

Vlastne o tom mluvíce, dve toliko naciones aneb národové nacházejí se na svete: jeden, z nehož verní, pobožní, úprimní a stateční, druhý, z kterého neverní, zlí a bezbožní pocházejí. (...) t. j. nemáme na to hledeti, z kterej vlasti nekdo jest pošlý, ale kterej vlasti hodný.

.

Milochovský: Bohatí zlodeji chodia v zlatých reťaziach, chudobných vešajú
Ján Milochovský
v diele odmieta aj rozdielny postoj justície k bohatým a chudobným:

Má pak spravedlivá vrchnost netoliko chudé zlodeje ale i bohaté vešeti, nebo ze smrti bohatého zlodeje vetší strach prichází na chudé, nežli z chudého na bohaté. (...) Ale nyní za těchto našich časúv bohatí lúpežníci či mordári, zlodeji v zlatých retezích chodí a chudí na konopných provazích viseti musí. A bez divu, není na svete spravedlnosti, nemela místa, odstehovala se, pošla k Bohu, a toho sama zkušenost dotvrzuje, jako i staré prísloví ji priprahá:

Boháč se zlatem vyplatí,

chudý vše hrdlem zaplatí.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Koľko stál Plavčan, ešte len spoznáme

Človek s Plavčanovou históriou sa nikdy nemal stať ministrom.


Už ste čítali?