Milochovský: Cudzinec? Nech, hlavné je dodržiavať zákony (1678)

Autor: Roman Kebísek | 28.1.2014 o 20:06 | (upravené 30.12.2015 o 18:45) Karma článku: 9,62 | Prečítané:  1485x

Evanjelický exulant Ján Milochovský vydal v Drážďanoch r. 1678 pod názvom Ozdoba vrchnosti svetské pozoruhodný ´politologický´ spis o správnom spravovaní verejných vecí. V diele sa venuje aj otázke miesta cudzincov v spoločnosti.

Zač. 17. storočia boli Slováci väčšinou evanjelici, postupne ich rekatolizovali
Učenie nemeckého reformátora Martina Luthera prenikalo od svojich začiatkov r. 1517 medzi Slovákov veľmi rýchlo, tí boli však hlavne v druhej polovici 17. storočia v dôsledku politiky vládnucich Habsburgovcov rekatolizovaní. Súčasný biskup nitrianskej diecézy a cirkevný historik na rímskokatolíckej bohosloveckej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave Viliam Judák o tom píše: „Kým koncom 16. a začiatkom 17. storočia bolo Slovensko takmer úplne protestantské, v rokoch 1673-4 sa na území spravovanom Habsburgovcami takmer všade prestali slúžiť verejné evanjelické služby Božie."

Najväčšie prenasledovanie evanjelikov bolo v rokoch 1673-4
Najväčšie prenasledovanie protestantov v Uhorsku prišlo v rokoch 1673-4. 5. septembra 1673 predvolali na mimoriadny súd do Bratislavy vedený hlavou uhorských katolíkov, arcibiskupom Jurajom Selepčénim asi 40 evanjelických kňazov (medzi nimi bol aj brezniansky farár Ján Milochovský), ktorých obžalovali z údajnej rebélie proti kráľovi, čo oni odmietali ako vykonštruované obvinenie s cieľom zlikvidovať protestantizmus v krajine. Napokon ich úrady poslali do exilu alebo im zakázali duchovnú činnosť vo vlasti. Mimoriadny súd následne (5. marca 1674) predvolal do Bratislavy pre analogické obvinenie aj ostatných protestantských kňazov a učiteľov (evanjelických aj kalvínskych) - dostavilo sa vyše tristo. Väčšina súhlasila s odchodom do exilu, ale niekoľkí nie - tých poslali na galeje do Talianska. Medzi nimi bol napr. aj Ján Simonides (niečo o ňom - tu).

Milochovský: Jedno, kto spravuje veci, cudzinec či domáci, hlavne nech je čestný
Ján Milochovský
videl život exulantov na vlastné oči a pocítil ho na vlastnej koži. Zrejme aj to malo vplyv na pasáž o mieste cudzincov v spoločnosti v jeho diele s plným názvom Ornamentum magistratus politici - Ozdoba vrchnosti svetské, aneb kterými cnostmi kresťanská vrchnost má ozdobena a okrášlena býti. Podľa Milochovského nie je pri spravovaní vecí dôležité, či ich vykonáva domorodec alebo cudzinec, no musí to byť predovšetkým čestný a užitočný človek:

V mnohých místech to se spatrovalo, že cizozemci s vetší verností a pilností obec rídili, nežli nekterí domáci mešťané (...) Povedá se v prísloví, že cizí kočka, která dobre myši loví, byť by i z ostrovu Cypru byla, hospodári jest užitečnejší, nežli všickni v jeho dome splození potkanové (...).

.

Milochovský hovorí o ´dvoch národoch´ - dobrých a zlých ľuďoch
Nedeliť ľudí podľa toho, či sú domáci alebo cudzinci, vyúsťuje aj do Milochovského rozdeľovania spoločnosti v podstate iba na ´dva národy´ - statočných a zlých:

Vlastne o tom mluvíce, dve toliko naciones aneb národové nacházejí se na svete: jeden, z nehož verní, pobožní, úprimní a stateční, druhý, z kterého neverní, zlí a bezbožní pocházejí. (...) t. j. nemáme na to hledeti, z kterej vlasti nekdo jest pošlý, ale kterej vlasti hodný.

.

Milochovský: Bohatí zlodeji chodia v zlatých reťaziach, chudobných vešajú
Ján Milochovský
v diele odmieta aj rozdielny postoj justície k bohatým a chudobným:

Má pak spravedlivá vrchnost netoliko chudé zlodeje ale i bohaté vešeti, nebo ze smrti bohatého zlodeje vetší strach prichází na chudé, nežli z chudého na bohaté. (...) Ale nyní za těchto našich časúv bohatí lúpežníci či mordári, zlodeji v zlatých retezích chodí a chudí na konopných provazích viseti musí. A bez divu, není na svete spravedlnosti, nemela místa, odstehovala se, pošla k Bohu, a toho sama zkušenost dotvrzuje, jako i staré prísloví ji priprahá:

Boháč se zlatem vyplatí,

chudý vše hrdlem zaplatí.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?