Krman (1663-1740) mal pohnutý osud pred narodením aj po smrti

Autor: Roman Kebísek | 24.12.2011 o 7:24 | (upravené 10.4.2014 o 18:18) Karma článku: 6,73 | Prečítané:  1532x

K literárnej pozostalosti najvýraznejšieho predstaviteľa odporu slovenských evanjelikov proti mocenskej rekatolizácii krajiny v 17. a 18. storočí - Daniela Krmana - patrí aj jeho vlastný epitaf. Napísal ho ako 70-ročný starec vo väzení na Bratislavskom hrade, kam sa dostal po ľudovej vzbure evanjelikov (proti úradnému nariadeniu) v roku 1729 na Myjave, kde pôsobil ako kňaz. Vo svojom latinskom epitafe Daniel Krman píše, že ´sa narodil aj zomrel vo vyhnanstve´ (úryvok):

Natus in exilio est, denatus in exilioque,
Respondent primis ultima fata suis

Ako to myslel
Pokiaľ ide o Krmanovo narodenie
vo vyhnanstve, došlo k nemu v roku 1663 počas úteku jeho tehotnej matky pred tureckým nájazdom z Blesoviec na sever Slovenska, kde na ňu krátko po príchode k príbuzným do Omšenia prišli pôrodné bolesti a porodila malého Daniela. Pokiaľ ide o Krmanovu smrť mimo domova, on ju vlastne vo svojom epitafe ako odsúdený na doživotie predpokladal - zomrel vo väzení v Bratislave vo veku 77 rokov. K zomierajúcemu Krmanovi nepustili ani manželku, iba jezuitov. Podľa ich následného oznámenia vtedajší najvyšší evanjelický predstaviteľ v krajine - superintendent Daniel Krman - ešte stihol pred smrťou - prestúpiť na katolícku vieru.

Evanjelici správu o Krmanovej konverzii neprijali
Evanjelici odmietli správu o Krmanovej konverzii, ako ju podala katolícka hierarchia. Niekoľko dní pred jeho smrťou k nemu nepustili ani bratislavského evanjelického farára Mateja Bela, ktorý ho prišiel do väzenia navštíviť. Historik Michal Zsilinszky v monografii o Krmanovi (vo vydaní z r. 1901) píše:

„Keď už po nevýslovnom mučení duševnom aj telesnú silu svoju utratil, keď posledný svoj boj so smrťou bojoval, keď najväčšiu potrebu na odpočinok bol mal, aby sa uprostred posilňujúcej nábožnej modlitby so svojimi a svetom bol mohol rozlúčiť, vtedy, 17. septembra roku 1740, dvaja jezuiti, Jozef Weiszmeyer a jeho spoločník, bezočivo k nemu sa votreli, tam plačúcu manželku jeho z väzenia vyhodiac, sebou nevládnucemu umierajúcemu, lepšie povedané už zomrelému posvätnú oblátku do úst násilne vtisli, aby urbi et orbi hlásať mohli: hľa, veľký luteránsky biskup v poslednú hodinu života svojho sa obrátil a učenie katolíckej cirkvi za pravdivé uznal!"

Jezuiti, 1740: Arcibiskup mal radosť z konverzie Krmana; pohreb bol s pompou
Daniela Krmana pochovali s veľkými poctami ako katolíka v Dóme sv. Martina v Bratislave. Historik Gustáv Viktory v štúdii z r. 1969 o živote Daniela Krmana napísal, že podľa údajov z Litterae annuae - výročnej správy bratislavských jezuitov - z roku 1740 nariadil arcibiskup Imrich Eszterházy ako prejav radosti nad Krmanovou konverziou vyzváňať tri dni na všetkých bratislavských kostoloch a vykonať pohreb s veľkou pompou za účasti všetkého duchovenstva a katolíckeho magistrátu.

Čarnogurský o Krmanovi
Článok o Danielovi Krmanovi publikoval v roku 2009 aj Ján Čarnogurský, ktorý okrem iného o ňom píše: „Osud a politické pomery mu nedopriali pokojnú starobu. Za absurdné obvinenie bol odsúdený na doživotie a posledných dvanásť rokov svojho života strávil vo väzení bratislavského hradu." (viac: http://blog.aktualne.centrum.sk/blogy/jan-carnogursky.php?itemid=472)

D. Krman na obraze z myjavského kostola   Zdroj: wikipedia.org

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?